Spirene

Spirene er småbarnsavdelingen i Aktivtetsbarnehagen.

Spirene holder til i tredje etage i Aktivitetsbarnehagen.

Det er 14 barn og fire voksne her.

BARNET PÅ SPIRENE – 1 og 2 åringer

Jeg har nettopp startet min livsreise og nå er tiden inne for å starte i barnehagen.

Dette vil sikkert gå fint, men jeg synes det er litt skummelt å si hade til mamma og pappa. Jeg trenger å oppleve trygghet, omsorg for å etablere nær tilknytning til de voksne som skal passe på meg i barnehagen når mamma og pappa er på jobb.

Jeg klarer ikke å si alt det jeg ønsker med ord, men jeg forstår masse likevel og er en mester på kroppsspråk! Mine verbale ferdigheter utvikler seg svært raskt og jeg elsker å se i bøker sammen med en voksen og i samlingsstunden lærer jeg sanger, rim og regler. Jeg liker samlingsstunden veldig godt, jeg er nemlig veldig glad i faste rutiner, og liker at det samme skjer dag etter dag. I leken kan jeg av og til bli litt voldsom. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kommunisere med andre barn uten å dytte de unna lekene jeg vil ha. Dette er noe jeg må lære meg og jeg trenger voksne som er til stede og som veileder meg i lek, konflikter og dagligdagse gjøremål. Jeg trenger masse kos og oppmerksomhet og et godt fang hvor jeg kan lade batteriene før jeg igjen gir meg ut i lekeverden.

Jeg liker å klatre, løpe, hoppe og danse. Jeg utforsker verden kroppslig og jeg synes det er veldig gøy å gjøre det samme som vennene mine. Hvis en av vennene mine banker med skjeen i bordet så gjør jeg det samme og så ler vi masse sammen!